Waarom Content Marketing werkt

Steeds vaker betrap ik mezelf erop mensen van de kracht van Content Marketing proberen te overtuigen. “Schrijf goede content, zet het op je website en verspreid het”, zeg ik dan. En in een notendop is dat inderdaad wat Content Marketing is. Maar wat komt daar bij kijken, wat is de kracht van Content Marketing en waarom werkt het?

Als je het over Content Marketing hebt, dan heb je het al snel over bloggen. “Moet ik dan blogartikelen gaan schrijven?”, is dan vaak de vraag. Ja, kort door de bocht gezegd komt het daarop neer. Jij schrijft een blogartikel over een onderwerp dat je bezighoudt en waar je veel vanaf weet. De kwaliteit is erg belangrijk – lezers prikken er snel doorheen als je onzin loopt te verkondigen – omdat kwaliteit “zichzelf verspreid”. En dat is precies wat je wil: jouw content, die op jouw website staat, wordt door anderen verspreid.

Zie het als een wederdienst. Jij doet moeite om je bezoekers van goede tips en informatie te voorzien, en je wordt terugbetaald doordat mensen jouw tips en informatie met hun netwerk gaan delen. Door Content Marketing toe te passen (lees: door kwalitatief goede artikelen te schrijven en te verspreiden) zet jezelf neer als expert op het gebied waar je veel vanaf weet; zowel voor de bezoekers van je website en potentiële klanten, als voor Google.

Definitie Content Marketing

Laten we een stapje terugdoen en eerst eens kijken naar de definitie van Content Marketing.

Het eerste dat opvalt is dat er in de Van Dale geen definitie is opgenomen. Ook op (de Nederlandse) Wikipedia is er geen artikel over Content Marketing. En als je op google.nl zoekt op Content Marketing krijg je eerst Engelstalige websites te zien over het onderwerp.

Een paar zijdelingse vragen (waar ik het antwoord (nog) niet op weet): is Content Marketing nog niet doorgebroken in Nederland? Of noemen we het hier anders? Is er een Nederlands woord voor?

Maar goed, eerst de Engelse definitie dan maar:

Content marketing is a strategic marketing approach focused on creating and distributing valuable, relevant, and consistent content to attract and retain a clearly-defined audience — and, ultimately, to drive profitable customer action.

Bron: http://contentmarketinginstitute.com/what-is-content-marketing/

Content marketing is any marketing that involves the creation and sharing of media and publishing content in order to acquire and retain customers. This information can be presented in a variety of formats, including news, video, white papers, e-books, infographics, case studies, how-to guides, question and answer articles, photos, etc.

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Content_marketing

Een zijdelingse opmerking: zie je wat er hier gebeurt? Omdat ik op zoek ben naar content over een bepaald onderwerp voor mijn eigen artikel, link ik in dit artikel (omdat ik de schrijvers ervan eer aan wil doen) naar verschillende bronnen. Op die manier is het bereik van de schrijvers van die artikelen (lees: de websites waar zij graag bezoekers op krijgen) vergroot. En ik ben waarschijnlijk niet de enige die een link naar deze artikelen heeft geplaatst. Terwijl je dit artikel leest (of moet ik zeggen: terwijl ik dit artikel schrijf?) is Content Marketing volop aan het werk!

Ok, terug naar de Engelse definities. Volgens mij staan in beide definites twee dingen centraal: “creating / creation” en “distrubuting / sharing”. En nu ik dat zo schrijf is klinkt het eigenlijk verdraaid makkelijk. En dat is het ook, de gedachte en filosofie erachter.

Wat er niet in de definities niet is opgenomen is hoe je het moet doen, wat je moet schrijven en waar je dat moet verspreiden om je doelgroep te bereiken. Ik denk ook niet dat dat 1. in een definitie thuishoort en 2. vrij weinig in het algemeen over te zeggen is. We laten het hier dus ook even los (en misschien ga ik er ook helemaal niet meer op in de rest van het artikel – dat weet ik nog niet, ik ben nog niet klaar met onderzoeken en schrijven!

Zijn er dan helemaal geen Nederlandse definities van Content Marketing te vinden? Natuurlijk wel. Hieronder bijvoorbeeld, de definitie volgens Joery Bruijntjes, content marketeer uit Purmerend:

Contentmarketing is het maken, aanbieden en verspreiden van content die aansluit op een vooraf geïdentificeerde behoefte om zo nieuwe relaties aan te gaan en bestaande relaties te versterken.

Bron: https://joerybruijntjes.nl/contentmarketing/definitie/

Maar opvallend is dat er op de Nederlandse editie van Wikipedia wel een definitie is te vinden voor Inboud Marketing:

Inbound marketing is gebaseerd op het principe: word gevonden door potentiële klanten vanuit de doelgroep, zonder deze te storen met traditionele marketing-instrumenten, als advertenties, direct mailing, cold calling en cold canvassing.

In dat artikel staat ook (een letterlijke quote):

Een inbound marketingstrategie kan bestaan uit de volgende stappen:

  • het creëren van relevante content voor de beoogde groep
  • het optimaliseren van de vindbaarheid van deze content
  • het online promoten van deze content, bijvoorbeeld met sociale media marketing, bloggen en pay-per-click-campagnes
  • het converteren van website-bezoekers naar klant met behulp van geautomatiseerde e-mailcampagnes
  • het doorlopend meten en analyseren van het gehele proces

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Inbound_marketing

Blogartikel Schrijven voor Content Marketing

Content Marketing begint met het creëren van content, bijvoorbeeld een blogartikel.

Kijk, en dáár was ik naar opzoek. Dát zijn volgens mij precies de stappen die bij Content Marketing – of moet ik het nou Inbound Marketing gaan noemen? – komen kijken. In beknopte woorden zijn die volgens mij als volgt samen te vatten, en dan heb ik de vrijheid genomen om de laatste twee stappen om te draaien, want ik denk dat converteren – wat het uiteindelijke doel is, maar wat volgens mij niet het uitgangspunt moet zijn – de laatste stap is.

  • Creëren
  • Optimaliseren
  • Promoten
  • Meten en analyseren
  • Converteren

En eigenlijk is het converteren geen stap. Het is het gevolg van alle stappen ervoor. In stap 4 op Wikipedia staat ook nog “met behulp van geautomatiseerde e-mailcampagnes”. En daar ben ik het niet mee eens. In de uitleg over Inbound Marketing in hetzelfde artikel staat namelijk “zonder deze te storen met traditionele marketing-instrumenten” en ik zie e-mailcampagnes juist wél als een marketing-instrument dat veelal storend is. Maar goed, daar hebben mensen dan zelf voor gekozen (als het goed is) om zich, naar aanleiding van het bezoek van de website waar dat interessante artikel op stond, in te schrijven op de nieuwsbrief en goedkeuring te geven “gestoord” te worden.

Vindbaarheid

Je leest dit artikel op deSEOtraining.nl en vraagt je misschien af waar de connectie met SEO / vindbaarheid is. Een goede vraag! En het antwoord is simpel: die connectie is enorm. Wanneer je content over het internet wordt verspreid horen daar automatisch links naar je website bij (backlinks in vaktermen) die nog altijd enorm belangrijk (lees: doorslaggevend) zijn voor de SEO en vindbaarheid van je website in het algemeen, niet alleen voor de artikelen waar naar gelinkt wordt.

Daar kan ik nog kantjes over volschrijven.
Note to self: nieuw artikel over backlinks schrijven!

Update 26 juli 2015: artikel over SEO, Social Media, backlinks en het duidelijke verband ertussen geschreven.

Voor nu wilde ik het hierbij laten. Ik hoor graag wat jullie ervan vinden. Als je vragen of opmerkingen hebt, plaats ze gerust hieronder. En als je dit artikel nuttig vond, ik hou je niet tegen het op je Facebook, Twitter of LinkedIn te zetten!

Of, en dat heb ik nog veel liever, grijp dit moment aan en ga aan de slag om je eigen content te maken en te verspreiden. Want: Content Marketing werkt!

Tip! Deel de kennis met je netwerk:Share on LinkedIn18Share on Google+13Tweet about this on TwitterShare on Facebook6

, , , ,

3 Responses to Waarom Content Marketing werkt

  1. Nick Smeenk 2 juni 2015 at 08:27 #

    Hi Chris! Fijn dat je het belang van goede content en SEO nog eens onderschrijft. Ik hou me aanbevolen voor je volgende blog over backlinks. Grtz, Nick

  2. Els van Leeuwen 9 juni 2015 at 11:37 #

    Leuk artikel weer, Chris. Ik voel me weer aangespoord om in de pen te klimmen! 🙂

  3. Astrid Bouman 9 juni 2015 at 12:01 #

    Leuk artikel Chris! Voor mij inderdaad ook een extra aanmoediging om aan de schrijftafel te gaan.

Geef een reactie