SEO en Social Media

SEO en Social Media zijn onomstotelijk met elkaar verbonden. Is er rondom een bepaalde website activiteit op Social Media, dan komt dat de organische vindbaarheid (SEO) van die website ten goede. De zoekmachines zien activiteit op Social Media als een graadmeter voor de populariteit van websites. Simpel gezegd: verzamel meer duimpjes/likes/vind-ik-leuks op Facebook voor posts waarin je naar je website verwijst en je organische vindbaarheid zal verbeteren.

SEO

Eerst even een stap terug. Ik betrap mezelf erop soms te snel van stapel te lopen. Tijdens het geven van trainingen en cursussen is vaak de eerste vraag: wat is SEO eigenlijk? Daarom ook hier even terug naar het begin. SEO staat voor Search Engine Optimization (zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands) en heeft te maken met de organische vindbaarheid van een website. Hoe beter en sterker je SEO, hoe hoger je in de organische zoekresultaten van de zoekmachines (Google, Bing etc.) zal verschijnen.

Organische zoekresultaten?

Organische zoekresultaten is vakjargon voor de zoekresultaten die zoekmachines als Google en Bing laten zien, waarvoor niet is betaald. Het gaat hier dus niet om de zoekresultaten die verschijnen als het resultaat van een betaalde campagne, zoals Adwords. Organische zoekresultaten zijn de zoekresultaten die de zoekmachines laten zien waarvan ze, volgens hun specifieke zoekalgoritme, denken dat ze het beste aansluiten bij de zoekvraag.

Over “How search works” (Hoe zoeken werkt) heeft Google een tijd geleden al een mooi filmpje gemaakt:

Backlinks, linkbuilding en Google penalty

In bovenstaand filmpje heeft Matt Cutts het over “PageRank” en “outside links” (vanaf 01:33). Dat stukje duurt ongeveer 15 seconden. Eigenlijk veelste kort voor hoe belangrijk deze “outside links” (backlinks) zijn. Backlinks en linkbuilding zijn namelijk nog steeds een erg belangrijke factor van SEO. Of anders gezegd: heb je totaal geen andere websites die naar je eigen website linken, vergeet het dan maar om hoog in de zoekresultaten te verschijnen.

Dat betekent niet dat je als een gek allerlei links op slechte websites moet gaan verzamelen en aanmaken. Daar steekt Google tegenwoordig een stokje voor. In het artikel over de “Google penalty” op Wikipedia staat:

Google has been updating its algorithm for as long as it has been fighting the manipulation of organic search results […] many people wrongly believed that low-quality backlinks would not negatively affect ranks. While this viewpoint was common, it was not correct, as Google had been applying such link-based penalties for many years […] Since [2012] there has been a much wider acknowledgement about the dangers of bad SEO and a forensic analysis of backlinks to ensure there are no harmful links.

SEO en Social Media

Nu we weten wat SEO is, backlinks zijn en dat we moeten uitkijken met het (laten) maken van slechte backlinks, zal het je niet verbazen wat ik nu ga zeggen: Social Media zijn de makkelijkste, meest betrouwbare én niet-schadelijke backlinks die er zijn.

Social Media profiel

Het begint al met het aanmaken van Social Media profielen. Of je nou een profiel voor je bedrijf of website op Facebook, Twitter, LinkedIn of Pinterest aanmaakt, je hebt altijd een plek om de URL / het adres van je website in te vullen. Dit op zichzelf zorgt al voor een backlink. En niet zomaar een backlink, nee, een backlink die op een betrouwbare bron staat en die je zelf onder controle hebt.

Voorbeeld
Hieronder een voorbeeld van hoeveel invloed Social Media heeft op SEO. Deze waarneming voor een klant was zelfs de aanleiding om dit artikel te schrijven: ik had hiervoor nog nooit zó duidelijk de invloed van het aanmaken van Social Media profielen in kaart kunnen brengen.

Wat was het geval. Voordat ik met deze klant nauwkeurig naar de vindbaarheid van zijn website ging kijken, was ik al een tijdje bezig met het meten van de prestaties van bepaalde zoektermen (hiervoor gebruik ik onder andere het RankActive SEO Platform) die verband houden met zijn website. Toen wij in juli bij elkaar kwamen en ik een duidelijke sprong omhoog waarnam voor één van de zoektermen (zie grafiek van Wincher hieronder), vroeg ik: “Wat kan er rond 16 juni gebeurd zijn dat deze sprong omhoog laat zien?“. Hij moest even nadenken en zei toen: “Op 15 juni heb ik mijn zakelijke Facebook account aangemaakt en ingericht“.

Duidelijker kan het volgens mij niet. Zelf had hij de laatste tijd niks op of rondom zijn website gedaan en ik had voor onze werksessie nog niks gedaan om de vindbaarheid van zijn website te verbeteren. Het enige dat was gebeurd was het aanmaken van een Social Media profiel op Facebook. Dát is de oorzaak van deze stijging in Google.

Een duidelijker verband tussen Social Media en SEO had ik nog niet eerder gezien.

SEO verbetering na aanmaken Social Media profiel op Facebook

SEO verbetering na aanmaken Social Media profiel op Facebook

Social Media links

Tot slot nog (mijn hoofdpunt heb ik hierboven reeds gemaakt) even kort over links in posts op Social Media. Behalve een link in het algemene profiel van je Social Media pagina (of het nou Facebook, Twitter, LinkedIn of Pinterest is) kan je regelmatig linken in posts die je plaatst. Sterker nog: de hoeveelheid likes/vind-ik-leuks (Facebook), Shares (Twitter), +1s (Google+) etc. die je krijgt voor posts waarin het adres/de URL van je website staat vermeld is een heel belangrijke graadmeter voor zoekmachines om te bepalen hoe hoog je in de zoekresultaten verschijnt.

Meer over deze methode in mijn eerder gepubliseerde artikel: “Waarom Content Marketing werkt”.

Tip! Deel de kennis met je netwerk:Share on LinkedIn23Share on Google+17Tweet about this on TwitterShare on Facebook34

, , , , , ,

2 Responses to SEO en Social Media

  1. Piet 12 april 2017 at 15:13 #

    “Links in social media zijn NoFollow, wat inhoud dat ze geen link waarde hebben en daarmee dus ook geen invloed hebben op de Page Rank van een website.”

    • Chris Kleingeld 25 april 2017 at 18:43 #

      Hoi Piet, dank voor je reactie.

      Dat klopt, dat links in social media meestal NoFollow zijn. Toch zijn er uitgebreide studies die aantonen dat vertegenwoordiging op social media wel degelijk (positieve) invloed hebben op de rankings van de gerelateerde websites. Ook mijn eigen ervaringen (alhoewel dat gaan uitgebreide studies zijn) wijzen die kant op.

      Ik kan een paar verklaringen geven:

      1. 1. De links op Social Media mogen dan NoFollow zijn, maar wie zegt dat Google niet kijkt naar de populariteit van bepaalde Social Media profielen of bepaalde, aan websites gerelateerde, posts kijkt om op die manier in te schatten hoe relevant en/of populair een website of blogartikel is?

      2. 2. Social Media posts en Social Media profielen worden automatisch opgepikt door allerlei websites (bijvoorbeeld: http://instidy.com/ waar de URL van je Instagram automatisch een Follow Link wordt, en zo zijn er ook websites die dat met Facebook accounts doen)

      3. 3. Door Social Media wordt je zichtbaarheid vergroot, wat de kans groter maakt dat anderen het oppikken en naar linken op een website met een Follow Link

      4. 4. Ook heb ik gevallen gezien van bepaalde apps in Facebook die HTML content bevatten waar weldegelijk Follow links mogelijk zijn. Maar goed, die zullen niet voor iedereen automatisch worden aangemaakt; daar moet je actief aan werken.

      5. 5. En het is trouwens al langer de vraag wat precies de invloed is van NoFollow Links op URL Rating/Domain Authority en ik vermoed (maar kan niet hardmaken, zoals niemand anders dan Google dat kan) dat NoFollow links wel degelijk van invloed zijn, hetzij in andere mate en wellicht op een totaal andere manier in het algoritme worden gebruikt. Maar goed, dat is giswerk en daar houden we niet van. Ik denk echter dat de eerste 3 punten dikker hout snijden.

      Nogmaals dank voor je bijdrage.

      Hartelijke groet,
      Chris.

Geef een reactie